دانلود مقاله درمورد بررسي ‌تأثیر‌ تنوع بخشي ‌پرتفوی ‌بر ‌ريسک ‌نامطلوب ‌در‌ بورس‌اوراق ‌بهادار ‌تهرا

دانلود مقاله درمورد بررسي ‌تأثیر‌ تنوع بخشي ‌پرتفوی ‌بر ‌ريسک ‌نامطلوب ‌در‌ بورس‌اوراق ‌بهادار ‌تهران

0 1.3k
دانلود مقاله درمورد بررسي ‌تأثیر‌ تنوع بخشي ‌پرتفوی ‌بر ‌ريسک ‌نامطلوب ‌در‌ بورس‌اوراق ‌بهادار ‌تهرا

با دانلود مقاله در مورد بررسي ‌تأثیر‌ تنوع بخشي ‌پرتفوی ‌بر ‌ريسک ‌نامطلوب ‌در‌ بورس‌اوراق ‌بهادار ‌تهران در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله بررسي ‌تأثیر‌ تنوع بخشي ‌پرتفوی ‌بر ‌ريسک ‌نامطلوب ‌در‌ بورس‌اوراق ‌بهادار ‌تهران را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله بررسي ‌تأثیر‌ تنوع بخشي ‌پرتفوی ‌بر ‌ريسک ‌نامطلوب ‌در‌ بورس‌اوراق ‌بهادار ‌تهران ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد بررسي ‌تأثیر‌ تنوع بخشي ‌پرتفوی ‌بر ‌ريسک ‌نامطلوب ‌در‌ بورس‌اوراق ‌بهادار ‌تهران

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:28 صفحه

قسمتی از فایل:

چکیده ‌

  تنوع بخشی یکی از ابزارهای مدیریت ریسک است و مزیت مهم آن این است که با افزایش تنوع بخشی، ریسک سیستماتیک بدون کاهش سطح بازدهی تقلیل می‌یابد؛ اما پرتفوهای بسیار متنوع شده معایبی از جمله هزینه‌های معاملاتی، نگهداری و نظارتی دارند. از طرفی معیارهای سنتی ریسک به دلیل عدم تمایز میان نوسانات مطلوب و نامطلوب بازده معیارهای مناسبی برای اندازه‌گیری ریسک و انعکاس آنچه ذهن انسان از مفهوم ریسک درک می‌کند، نیست؛ اما معیارهای ریسک نامطلوب، نوسانات نامطلوب بازده را هدف سرمایه گذار قرار می‌دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین تنوع بخشی و بخش نامطلوب ریسک، به بررسی این رابطه در بازار بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. داده‌های مورد استفاده مربوط به سری زمانی بازده روزانه 104 شرکت در بازه زمانی 15/1/1386 تا 31/6/1391 است. پرتفوهایی با تعداد 1 تا 20 سهم براساس استراتژی ساده بهصورت روزانه ایجاد شد، معیارهای ریسک نامطلوب همچون نیم انحراف معیار زیر هدف، ارزش در معرض ریسک، ریزش مورد انتظار و گشتاور جزئی پایینی برای هر یک از پرتفوها محاسبه شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که تنوع بخشی و ریسک نامطلوب رابطه معنادار منفی دارند و معیار ریزش مورد انتظار، معیار مناسب‌تری برای محاسبه ریسک به شمار میرود.

کلیدواژه‌ها:‌ متنوع‌سازی؛‌ مديريت ‌ريسک؛‌ ريسک ‌نامطلوب؛ ‌ارزش‌ در‌ معرض ‌ريسک؛‌ گشتاور ‌جزئي‌ پايیني. ‌

1.‌مقدمه

در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری، تقابل ریسک و بازده نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ به طوری که اغلب نظریه‌های این حوزه بر پایه این دو مفهوم استوار است؛ اما در مورد تعریف ریسک به جهت مفهوم کیفی بودن آن، دیدگاه‌های متفاوتی ارائه شده است.

تعاریف ریسک از دو دیدگاه مجزا:

دیدگاه اول: ریسک به عنوان هرگونه نوسان احتمالی بازده اقتصادی در آینده؛ دیدگاه دوم: ریسک به عنوان هرگونه نوسان احتمالی منفی بازده اقتصادی در آینده.

  اولین نظریه‌ای که بر پایه این دو مفهوم ارائه شد «نظریه مدرن پرتفوی(MPT)» است که شالوده اش توسط هری مارکویتز پی ریزی شد. در این نظریه، ریسک بر اساس دیدگاه اول و با عنوان «انحراف از میانگین بازدهی» تعریف می‌شود. به عبارت دیگر، احتمالات بالا و پایین میانگین بازدهی، یکسان در نظر گرفته می‌شود؛ اما استفاده از معیارهای عددی انحراف معیار و واریانس دارای یک پیش فرض است که مورد نقد بسیاری از صاحب نظران حتی خود مارکویتز قرار گرفت. در این پیش فرض، توزیع بازدهی باید نرمال باشد تا بتوان از این دو شاخص پراکندگی استفاده کرد؛ اما در کنار این مفاهیم، ریسک را از منظر فراگیر یا اختصاصی بودن عوامل ایجاد نوسان به دو نوع ریسک زیر تقسیم می‌کنند:

ریسک کلی= ریسک سیستماتیک (ریسک بازار) + ریسک غیرسیستماتیک (ریسک مختص شرکت) با توجه به این ‌تقسیم‌بندی، مارکویتز مفهوم تنوع بخشی را مطرح کرد که با به کارگیری آن بخشی از ریسک که مختص شرکت است را کاهش می‌دهد و درپی آن ریسک کلی شرکت تقلیل می‌یابد.

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر